ExtraVoIP.pl

Jak zacząć?

Zarejestruj się na naszej stronie



Pobierz program komunikacyjny



Przetestuj usługi za darmo



Aby dalej dzwonić doładuj konto

Pobierz program VoIP

Rozwiązywanie problemów z jakością połączeń

Zasada: "Jakość rozmów zależy od jakości Twojego łącza internetowego"

W razie występowania problemów z jakością rozmów pierwszym krokiem jest zdiagnozowanie posiadanego łącza internetowego i jego parametrów w trakcie wykonywania połączeń VoIP.

Przy użyciu wysokiej jakości łącza internetowego jakość rozmów powinna być taka sama lub wyższa niż podczas rozmów za pośrednictwem tradycyjnej sieci telefonii stacjonarnej.

Sformułowanie "wysokiej jakości łącze" nie ma nic wspólnego z "maksymalną deklarowaną przez dostawcę internetu prędkością pobierania plików", prędkość pobierania danych jest tylko jednym z wielu i do tego nie kluczowym czynnikiem wpływającym na jakość rozmów VoIP.

Mit 1: "Moje łącze ma miliard (tutaj wpisz dowolnie dużą wartość) megabitów, VoIP powinien działać na nim wyśmienicie"

To popularny mit związany z niezrozumeniem istoty problemu. W wypadku VoIP nominalna szerokość łącza nie jest parametrem decydującym o jakości rozmowy. Wielokrotnie spotkaliśmy się z sytuacjami kiedy ten sam klient miał problemy z jakością rozmów na 10 czy nawet 100 Mbit/s łączu radiowym, natomiast po jego zamianie na najprostszą wersję łącza ADSL o przepustowości 1 Mbit/s ustępowały wszystkie problemy z jakością połączeń.

Na jakość łącza internetowego z perspektywy telefonii VoIP wpływają:

  • Opóźnienie transmisji (ping). Im niższe opóźnienie transmisji tym lepiej. Wysokie opóźnienia transmisji mogą poważnie utrudniać prowadzenie konwersacji. Najniższe opóźnienia zapewniają łącza światłowodowe, kablowe łącza dzierżawione w technologii Frame Relay lub Ethernet, łącza miedziane. Problemy mogą sprawiać: łącza satelitarne, GSM, bezprzewodowe.
  • Wahania opóźnienia transmisji (jitter). Nie mniej ważna jest stabilność opóźnienia transmisji. Jest to czynnik kluczowy dla poprawnego działania telefonii VoIP. W wypadku kiedy wahania są duże pakiety zawierające skompresowane dane głosowe docierają do serwera VoIP w losowej kolejności. Dla małych wahań serwer jest w stanie takie dane "poskładać" w odpowiedniej kolejności. Im wahania wyższe, tym mniejsze prawdopodobieństwo prawidłowego odtworzenia danych co przekłada się na zakłucenia i zniekształcenia.
  • Symetryczna i stała dostępność pasma łącza internetowego przez cały czas prowadzenia rozmowy. Telefonia internetowa wymaga ciągłej transmisji strumienia danych w obu kierunkach (pobieranie i w tym samym czasie wysyłanie). Przerwanie strumienia może nastąpić w związku z rozpoczęciem pobierania danych przez inny program lub innego użytkownika w sieci LAN.
 
Kroki pozwalające zapewnić najwyższą jakość rozmow:
 
  • Dostęp do internetu przez wysokiej jakości łącze internetowe. VoIP źle działa na łączach bezprzewodowych (np. GSM), satelitarnych, słabych WiFi (np. zatłoczony eter).
    ExtraVoIP.pl radzi: Jeżeli masz dostęp do internetu przez sieć GSM lub Wifi a w tej samej lokalizacji jest także dostęp przez łącze kablowe. Użyj łącza kablowego.
  • Dostępność pasma łącza internetowego. VoIP jest bardzo podatny na braki ciągłości strumienia transmisyjnego. Podczas rozmów należy się upewnić czy nie są pobierane lub wysyłane do internetu jakieś pliki. Częste powody problemów: używanie programów do pobierania plików (P2P), pobieranie przez system operacyjny, oprogramowanie narzędziowe lub oprogramowanie antywirusowe aktualizacji i poprawek w tle, odbieranie i wysyłanie wiadomości e-mail z załącznikami, przeglądanie "ciężkich" objętościowo stron internetowych, przeglądanie plików wideo (np. YouTube).
    ExtraVoIP.pl radzi: Wyłącz wszystkie programy korzystające z internetu przed rozpoczęciem prowadzenia rozmowy VoIP. Jeżeli z łącza korzysta więcej niż jedna osoba, poproś pozostałych użytkowników o chwilowe zaprzestanie pobierania plików.
  • Zagwarantowanie dostępności pasma łącza internetowego przez zastosowanie routera z funkcją QoS. Mechanizm QoS pozwala "wydzielić" część łącza wyłącznie na potrzeby VoIP. Najlepsze rezultaty daje zagwarantowanie 128-256 kbit/s na potrzeby VoIP.
    ExtraVoIP.pl radzi: Zastosowanie QoS na routerze jest najpewniejszym sposobem poprawy jakości połączeń podczas korzystania z jednego łącza przez więcej niż jedną osobę jednocześnie.
  • Prawidłowe ustawienie poziomu głośności mikrofonu/słuchawek. Nieprawidłowe ustawienie może powodować przesterowanie, buczenie, trzaski.
    ExtraVoIP.pl radzi: Aby samodzielnie ustawić prawidłowy poziom głośności należy połączyć się z bezpłatnym numerem 600. Pod numerem tym dostępna jest aplikacja głosowa "test echo".
  • Prawidłowy dobór kodeków głosowych. Na dobrej jakości łączach zalecanym kodekiem jest G.711 (ulaw,alaw). Na słabszych łączach najlepszym wyborem jest kodek G.729.
    ExtraVoIP.pl radzi: W razie problemów z jakością rozmów przy użyciu kodeka G.711 spróbuj zmienić kodek na G.729 (jeżeli Twój sprzęt go obsługuje) i porównaj jakość połączeń.

Sprawdź też:

Lista tematów pomocy
Strona główna      • Cennik      • Doładuj konto      • Zaloguj      • Pomoc      • Komunikaty      • Kontakt

Copyright © 2007-2024 by Telefonia Internetowa Extra VoIP .pl - Tanie połączenia telefoniczne, tanie rozmowy, najtańszy VoIP, telefon internetowy, najtańsze połączenia telefoniczne, tanie rozmowy międzynarodowe, wirtualny numer telefonu, wirtualny faks.
Serwis internetowy ExtraVoIP.pl używa plików cookie, korzystanie z serwisu oznacza akceptację polityki prywatności.
Oferty promocyjne dla firm podane w stawkach netto. Pełne wyszczególnienie cen netto i brutto dla konsumentów znajduje się w cenniku wybranej taryfy.