Kodek jest algorytmem odpowiedzialnym za konwersję sygnału głosowego (mowy) na odpowiedni format cyfrowy pozwalający na efektywne przesłanie głosu po sieci Internet.
Najbardziej bezproblemowym kodekiem jest G.711 w wariantach ulaw i alaw, zapewnia on najwyższą jakość dźwięku i jest wspierany przez wszystkie dostępne na rynku urządzenia i programy VoIP (z wyjątkiem Skype).
Programy softphone/bramki VoIP należy skonfigurować w taki sposób, aby dostępne były zawsze oba kodeki G.711a(law) i G.711u(law), w tej kolejności preferencji. Nie należy wybierać tylko jednego z wymienionych kodeków, zawsze aktywne muszą być oba.
Drugim w kolejności zalecanym kodekiem, jest G.729(a/b), który powinien być stosowany przez osoby posiadające sprzęt zapewniający jego wsparcie. W razie problemów z G.729 należy stosować zalecany przez nas G.711.
W przypadku chęci używania innego kodeka (np. G.729) należy go aktywować jako kodek dodatkowy i ustawić odpowiedni priorytet. Po wpisaniu dodatkowego kodeka należy pamiętać, że G.711a(law) i G.711u(law) też muszą być zawsze dostępne i nie można ich wyłączyć. W razie dostępności wybranego alternatywnego kodeka na danym kierunku połączenia zostanie on automatycznie użyty, w przeciwnym wypadku użyty zostanie jeden z kodeków standardowych.
Na różnych kierunkach połączeń w różnych prach dnia mogą być dostępne różne kodeki dodatkowe, natomiast zawsze i dla każdego połączenia dostępny jest jeden z wariantów G.711a(law) lub G.711u(law).
Pozostałe kodeki mogą działać, jednak ich konfiguracja jest sprawą zaawansowaną technicznie i uzależnioną od posiadanego sprzętu, w związku z czym nie jesteśmy w stanie zapewnić wsparcia w tym zakresie i zapraszamy do samodzielnych eksperymentów lub stosowania zalecanego kodeka G.711.
Więcej informacji o kodekach:
• Kodek (Wikipedia)
• Kodek G.711 (Wikipedia)
• A-law Algorithm (Wikipedia, angielski)