Aby sprawdzić jakość posiadanego łącza internetowego na potrzeby korzystania z VoIP możesz przeprowadzić następujący test:
1. Zamknij wszystkie programy które mogą korzystać z Internetu (pobieranie plików, radio internetowe itd)
2. Otwórz stronę testu
3. Do prawidłowego działania testu na Twoim komputerze musi być zainstalowana wirtualna maszyna Java (ang. Java Virtual Machine), można ją pobrać ze strony java.com
4. Przeglądarka internetowa wyświetli monit proszący o akceptację użycia aplikacji Java. Należy zezwolić na jej użycie
5. Jeżeli masz zainstalowaną Javę, pojawi się następujące okno:
6. Kliknij przycisk "BEGIN TEST"
7. Aplikacja zlokalizuje najbliższy serwer i zacznie testowanie łącza
8. Po zakończeniu testu pojawi się wykres z wynikiem:
9. Interpretacja wyników:
"Packet loss" czyli utracone pakiety danych, wartość powinna wynosić 0%. Niezerowa wartość oznacza poważny problem z łączem internetowym i na takim łączu mogą występować problemy z jakością rozmów.
"Ping" czyli czas odpowiedzi, im niższy tym lepiej. Przy wartościach 0-50 ms opóźnienie dźwięku w trakcie rozmów będzie niezauważalne, dla porównania średnie opóźnienie w sieciach GSM wynosi 120 ms.
"Jitter" czyli zmiany czasu odpowiedzi, im niższe tym lepiej. Przy wartościach powyżej 20 ms mogą wystąpić problemy z jakością rozmowy wynikające z nierównego czasu dostarczania kolejnych pakietów (pakiety mogą zostać dostarczone w nieodpowiedniej kolejności, co skutkować będzie przerwą w rozmowie)
Sprawdź też: